Пам’ятка молодому вчителю

1. Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця.

Пам’ятай: без знання стану здоров’я дітей неможливе правильне навчання й виховання, що мають сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.

2. Вступаючи в контакт із дітьми, не варто поводитись з ними зверхньо.

Пам’ятай: навіть малюк у взаєминах із дорослими певною прагне мірою обстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчай індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо опановуй методику педагогічної співпраці. Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.

3. Частіше усміхайся.

Пам’ятай: твоя усмішка дітям свідчить про те, що зустріч із ними тобі приємна, усмішка створює в людей загальний позитивний настрій.

4. Плануючи свої перші уроки, подумай:

- як учні повинні поводитися на уроці, які звички культурної поведінки для цього слід спеціально прищеплювати і які з уже наявних треба закріпити. Пам’ятай: якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають шкідливі звички. З перших уроків виробляє у вихованців певний стереотип поведінки, формуй позитивні навички;

- які види робіт буде використано й виконано учнями на уроці, що необхідно зробити, аби вони технічно грамотно виконували завдання, яка спеціальна підготовка для цього потрібна. Пам’ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого вони навчаються, виконуючи завдання, та до чого привчаться в процесі діяльності.

5. Важливе завдання вчителя – передбачити ситуації, які виникатимуть на уроці.

Пам’ятай: помилці легше запобігти, аніж виправити її.

6. Учися вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на твою думку, вони помиляються чи в тебе обмаль часу.

Пам’ятай: кожен вихованець має знати, що ти його вислухаєш.

7. Основне призначення оцінки – правильно визначити результати навчання учнів, їхні навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.

8. Без вимог педагога неможлива організація навчальної та суспільно корисної діяльності учнів.

Здебільшого впродовж 45 хв. Уроку вчитель ставить перед своїми вихованцями близько 100 вимог.

Пам’ятай слова А. Макаренка: «Без щирої, відкритої, переконливої, гарячої й рішучої вимоги не можна починати виховання колективу». Вимоги мають бути послідовними. Слід вимагати обов’язкового їх виконання від усього класу, не забуваючи про повагу до особистості учнів.

9. Наполегливо опановуй навички самоаналізу уроку.

Пам’ятай слова В. Сухомлинського: «Один із секретів педагогічної творчості полягає в тому, щоби пробудити в учителя інтерес до пошуку, аналізу своєї роботи. Хто намагається виявити хороше й погане на своїх уроках, у своїх взаєминах із вихованцями, той уже досяг половини успіху».

10. Однією з важливих умов досягнення педагогічної творчості є вміння глибоко аналізувати весь комплекс як своєї навчально-педагогічної діяльності, так і діяльності своїх колег, оцінювати різноманітні аспекти шкільного життя, реалізувати творчий пошук шляхів подолання труднощів у спілкуванні.

Пам’ятай: ведення щоденника з перших кроків твоєї педагогічної діяльності дасть змогу активізувати внутрішній діалог із самим собою, сприятиме розвитку педагогічної думки – відвертої, самокритичної, творчої.

Зміст і форми роботи наставника

1. Складання індивідуального плану роботи стажиста з урахуванням його потреб і можливостей.

2. Взаємовідвідування уроків і позакласних заходів із їх подальшим обговоренням.

3. Взаємні відвідування уроків досвідчених колег та їх ретельний аналіз.

4. Попереднє відвідування стажистом уроків, які проводить наставник.

5. Спільне зі стажистом складання календарно-тематичних планів, конспектів уроків.

6. Допомога стажисту в розробці уроків, позакласних заходів.

7. Надання стажисту рекомендації щодо самоосвіти.

8. Ознайомлення стажиста з науково-методичною літературою.

9. Обговорення новинок педагогічної літератури, творчих здобутків інших учителів.

10. Допомога в роботі з «важкими» дітьми та їхніми сім’ями.

11. Залучення стажистів до методичної, громадської роботи.

Пам’ятка наставнику для аналізу уроку молодого вчителя

1. Чи зацікавив урок учнів?

2. Чи забезпечено цілеспрямовану розумову діяльність учнів?

3. Чи педагогічно тактовним є вчитель?

4. Як створюється ситуація для глибокого сприймання матеріалу, емоційних переживань учнів?

5. Як відбувається контакт із класом та окремими учнями, тобто як налагоджено зворотний зв'язок?

6. Наскільки ефективно організовано самостійну роботу учнів, як учитель озброює їх навичками самоосвіти, самоконтролю?

7. Що на уроці найбільше вдалося вчителю?

8. В яких виховних заходів було вжито?

9. Як на уроці було забезпечено свідому робочу дисципліну?

10. Що не вдалося? Чому? Як працювати над усуненням недоліків?

Рекомендації щодо підготовки молодого вчителя до уроку

1. Вчитайся в розділ програми, який потрібно вивчити на уроці, а в деяких випадках – і в пояснювальну записку до програми.

2. Вивчи матеріал цього розділу, запитання, теми.

3. Сформуй задум уроку, дай відповідь на запитання, чого б ти хотів досягти в результаті його проведення, сформулюй мету уроку (навчальну, виховну, розвивальну).

4. Уяви колектив класу, уявно намалюй конкретних учнів. Уяви психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся спрогнозувати їхні дії на шляху до мети.

5. Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для конкретного матеріалу й конкретних учнів.

6. Порівняй обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на цьому уроці.

7. Продумай структуру уроку та зафіксуй усе в плані-конспекті.

8. Підготуй наочні й навчальні посібники, не забудь підготувати й перевірити справність ТЗН, комп’ютерної техніки.

9. Повтори подумки або вголос вузлові елементи плану, продумай непередбачені обставини, знайди й зафіксуй запасні варіанти.

10. Запитай у себе: «Ти готовий до уроку?»

Поради досвідчених колег молодому вчителю

1. Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.

2. Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.

3. Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.

4. Поясніть учням мету, завдання уроку.

5. Коли пояснюєте новий1 матеріал, намагайтеся виокремити проблеми, пропонуйте учням розв’язувати їх самостійно.

6. Не поспішайте виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники.

7. Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці – пропонуйте учням більше писати, розв’язувати приклади.

8. На уроці кожен учень має бути на видноті, до кожного шукайте індивідуальний підхід.

9. Під час використання технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.

10. Під час організації самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів.

11. Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.

12. Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.

13. Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. У перших-сьомих класах обов’язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.

14. Пам’ятайте: кожен урок має бути несхожим на попередній.

Кiлькiсть переглядiв: 420

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.